Our baba doesn't say fairy tales

anti state communist news from the ex communist states

My Chcemy Boga

20poland-superJumbo

My Chcemy Boga

Το Σαββατοκύριακο 11-12 Νοεμβρίου περίπου 60.000 ακροδεξιοί από την Πολωνία, την Ουγγαρία και την Αγγλία διαδήλωσαν στους δρόμους της Βαρσοβίας. Η διαδήλωση διοργανώνεται κάθε χρόνο από Πολωνούς εθνικιστές για να “γιορτάσει” την ανεξαρτησία της Πολωνίας το 1918 αλλά φέτος προσέλκυσε μεγαλύτερο αριθμό από οποιαδήποτε άλλη φορά με τεράστια συμμετοχή από άλλες χώρες. Τα βασικά συνθήματα της πορείας μεταξύ άλλων ήταν “λευκή Πολωνία και Ευρώπη”, “ισλαμικό ολοκαύτωμα” “Οι μετανάστες στη θάλασσα” ενώ ηγεμονικά ήταν και τα θρησκευτικά και αντι-ΕΕ συνθήματα. Μέρος των διαδηλωτών φαίνεται να κατηγορούν την ΕΕ για την αποτυχία του Πολωνικού κράτους στη μετα-σοσιαλιστική εποχή και καλούν σε μια νέα-εθνικοαπελευθερωτική πάλη.

Αίσθηση φαίνεται να προκάλεσε και ένα από τα κεντρικά πανό της πορείας, το my chcemy Boga-θέλουμε Θεό. Στίχος παλιού πολωνικού τραγουδιού, χρησιμοποιήθηκε πρόσφατα από τον D.Trump στην επίσκεψη του στην Πολωνία για να δηλώσει την συμπαράσταση του αλλά και τη συμφωνία του στην επιστροφή “στις παραδοσιακές αξίες” μια τάση που όσο περνούν τα χρόνια γίνεται όλο και πιο έντονη στη χωρά. Το σύνθημα στη πορεία χρησιμοποιήθηκε για να δηλώσει, όπως ανέφεραν οι ίδιοι οι διαδηλωτές, ότι η Πολωνία είναι ακόμα μια ισχυρή και θρησκευτική χώρα που δεν θα αφήσει την παράδοση της να χαθεί στην “παγκοσμιοποίηση” ούτε θα παραδοθεί στον ισλαμικό “τρόμο”. Το πιο εντυπωσιακό όμως είναι ότι αυτά τα συνθήματα, φωνάζονται σε μια χώρα που οι μουσουλμάνοι είναι ουσιαστικά ανύπαρκτος πληθυσμός σε σχέση με άλλες χώρες της ΕΕ. Με τον ίδιο τρόπο ακούστηκαν και συνθήματα που φωτογράφιζαν την ΕΕ και τον φιλελευθερισμό ως “κέντρα ακολασίας και υπαίτια για την καταστροφή της Πολωνίας”. Μερικοί διαδηλωτές έφεραν σημαίες με τα σύμβολα των χωρών τους κατά την περίοδο του Άξονα

Ταυτόχρονα διοργανώθηκε και μια αντι-πορεία ΛΟΑΤ και αναρχικών οργανώσεων με σύνθημα rainbow is the new black. Η αντιπορεία είχε περίπου στα 200 ατομα.

Τι μπορεί να σημαίνουν όλα αυτά;

Από τις Απεργίες γυναικών μέχρι τις πορείες εθνικιστών τα τελευταία χρόνια η Πολωνία γίνεται πεδίο συγκρούσεων και ανταγωνισμών. Αυτοί οι ανταγωνισμοί, έμφυλοι, φυλεκτικοί, εθνικοί και ταξικοί έχουν σαν κοινό παρονομαστή μια σύγκρουση δυνάμεων και την αναδιάρθρωση του πολωνικού κράτους. Αυτή η αναδιάρθρωση της κρατικής μηχανής μπορεί να ευοδωθεί μόνο αν περάσει πάνω από τα σώματα των γυναικών και την διάλυση των έτσι και αλλιώς λίγων εργασιακών δικαιωμάτων, ώστε να συγκροτηθεί εκ νέου η αγία εθνική οικογένεια. Παρόλα αυτά τα πράγματα δεν είναι τόσο γραμμικά και απλά, αλλιώς τα στρατόπεδα θα ήταν ξεκάθαρα. [1]Οι γυναίκες που απέργησαν για τα σώματα τους δεν βρήκαν δεδομένη την αλληλεγγύη των ανδρών εργατών, πολλοί από τους οποίους στρέφονται στον εθνικισμό ως μορφή προστατευτικής πολιτικής ή τις βλέπουν σαν ανταγωνίστριες στην αγορά εργασίας. Το γεγονός ότι η οικονομία της Πολωνίας τα τελευταία χρόνια πάει καλύτερα από οποιαδήποτε χώρα της ανατολικής Ευρώπης ερμηνεύεται ως αποτέλεσμα τις σχετικής καχυποψίας της προς της Ευρωπαϊκές πολιτικές. [2] Παρόλα αυτά, η εντυπωσιακή αύξηση της οικονομίας της αναγκάζει την ανάλυση των γεγονότων να θέσει περαιτέρω ερωτήματα που να ερμηνεύουν την κατάσταση πέρα από τον απλό ιστορικό και οικονομικό αναγωγισμό. Εδώ υπάρχει κάτι άλλο.

Αντλώντας τη βασική επιχειρηματολογία μας από την ψυχανάλυση, και συνδέοντας τη με την ιστορία και το κράτος, μπορούμε να πούμε ότι ο μετασχηματισμός του έθνους κράτους εμφανίζεται στα μάτια των πολιτών ως κρίση του κράτους, ως υποχώρηση του, χωρίς κάτι τέτοιο φυσικά να λαμβάνει χώρα. Το κράτος, το οποίο από την εθνική ιδεολογία θεωρείται μορφή αντιπροσωπευτικής κοινότητας και αλληλεγγύης υπάρχει μόνο σε σχέση με άλλα κράτη. Το καταστατικό κομμάτι κάθε κράτους είναι η ετερότητα του με άλλα κράτη και η αμοιβαία αναγνώριση αυτής της ετερότητας από άλλα κράτη. Η γενικευμένη “κρίση” των κρατών, υπενθυμίζει, κυρίως στις χώρες της ανατολικής Ευρώπης το άγχος του τραύματος της κατάρρευσης του 90 και των τραγικών συνεπειών για μεγάλα κομμάτια του πληθυσμού (και η Πολωνία χτυπήθηκε σκληρά από αυτό). Η φοβία της κατάρρευσης του κράτους, ακόμα και αν αυτό δεν καταρρέει, μεταδίδεται μεταξύ των κατοπτρικών σχηματισμών σαν σήμα κινδύνου. Το άγχος μεταδίδεται μεταξύ ομοίων σα σήμα κινδύνου μας λέει ο Λακάν. Αν τα κράτη “καταρρέουν” τι είναι αυτό που “σώζει” το δικό μας; Αν τα κράτη καταρρέουν και παύουν να είναι “εθνικά καθαρά” ποιος θα αναγνωρίσει στο τέλος τα δικά μας σύνορα και τη δική μας καθαρότητα; Πάνω σε αυτή τη βάση πρέπει να ερμηνευτεί όχι μόνο η άνοδος του εθνικισμού στην Πολωνία αλλά και η σύμπραξη τους με άλλους εθνικιστές. Είναι το ηνωμένο πάθος τους για αμοιβαίο διαχωρισμό που τους ωθεί να συμπράξουν. Η Πολωνία μας δείχνει δύο πράγματα. Η Πολωνία μας δείχνει ότι ο εθνικισμός ε΄ίναι αυτή η ιδεολογία που αναλαμβάνει να σταθεροποιήσει τα πράγματα όταν αυτά φαίνεται πως καταρρέουν, είναι μια ιδεολογία που βασίζεται πρώτα και κύρια στον φόβο και στην υλική πραγματικότητα από την οποία παράγεται και την οποία εκ νέου παράγει. Και όπως πάντα, ο φόβος πρέπει να βρει το αντικείμενο του, να βρει το φοβικό αντικείμενο βάσει του οποίου θα σταθεροποιήσει το υποκείμενο το κόσμο του. Κάπως έτσι φτάσαμε να ακούμε ξανά σε πορείες τη λέξη ολοκαύτωμα, για κάποιους που δεν υπάρχουν καν στη χώρα.

υποσημειώσεις

[1] για την απεργία γυναικών είχαμε γράψει εδώ

[2] Η Πολωνία αν και ανήκει στη ΕΕ δεν ανήκει στην Ευροζώνη. Η επιτυχία της οικονομίας της αποδίδεται απο τους εθνικιστές σε αυτό το γεγονός και στην «καθολική θρησκευτική προστατευτική πολιτική» της παραδοσιακής Πολωνίας. Στην πραγματικότητα η οικονομική επιτυχία της Πολωνίας βασίζεται στο γεγονός ότι αποτέλεσε την μοναδική χώρα στην ανατολική Ευρώπη που με κοινωνικό κόστος, καταστολή και συνάλλαγμα από πολωνούς μετανάστες κατάφερε να εκσυγχρονίσει τα μέσα παραγωγής της σε μεγάλο μέρος των παραγωγικών της τομέων και να προσανατολιστεί σε μια λογική παγκόσμιας αγοράς, προσελκύοντας έτσι Άμεσες Επενδύσεις εξωτερικού [FDI]  οι οποίες συνιστούν πάνω από το 45%του συνολικού της ΑΕΠ.

Φωτογραφίες.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Information

This entry was posted on 14.11.2017 by in άρθρα/статья and tagged , , .

Πλοήγηση

Αρέσει σε %d bloggers: