Our baba doesn't say fairy tales

anti state communist news from the ex communist states

Για την Τσετσενία και την LGBT κοινότητα.

maxresdefault

Ενημερωτικά για τα στρατόπεδα συγκέντρωσης ομοφυλόφιλων στην Τσετσενία και την είδηση που αναπαράγεται ανεξέλεγκτα:

Τον τελευταίο μήνα υπάρχου όντως αναφορές για διώξεις γκέι ατόμων στην περιοχή, και έμμεσα υποστηρίχθηκαν και από δημόσιο πρόσωπα της τοπικής κυβέρνησης. Ένας θάνατος, μάλλον από συγγενείς είναι επιβεβαιωμένος. Με τα μέχρι τώρα δεδομένα, τα οποία φαίνονται να έχουν κάποια βάση έχουμε ακραίες διώξεις και ξυλοδαρμούς γκέι ανδρών στη περιοχή. Τουλάχιστον ένας θάνατος είναι επιβεβαιωμένος. Διάφορα στελέχη της τοπικής κυβέρνησης έχουν προβεί σε δηλώσεις που κυμαίνονται από προβληματικές σε ανοιχτά ομοφοβικές. Μέλη οργανώσεων για τα ανθρώπινα δικαιώματα στη Ρωσία και τον Καύκασο επιβεβαιώνουν τις φήμες ότι διώξεις έχουν γίνει και ότι η ατμόσφαιρα στην περιοχή για τους γκέι άνδρες δεν είναι καθόλου “φιλική”. Στις δηλώσεις τους τα στοιχεία ποικίλουν απο 1 σε 3 νεκρούς. Παρόλα αυτά-και τούτο έχει σημασία- οι ίδιοι παραδέχονται ότι οποιαδήποτε πληροφορία είναι δύσκολο να επιβεβαιωθεί και τα στοιχεία τους μέχρι στιγμής προέρχονται από ανώνυμες πληροφορίες. Ο εκπρόσωπος τύπου του ίδιου του προέδρου της Τσετσενίας υποστηρίζει, μετά τις δηλώσεις του ότι “τέτοια άτομα στην Τσετσενία δεν υπάρχουν και αν υπάρχουν τα φροντίζουν οι συγγενείς αναλόγως” προχώρησε σε νέες δηλώσεις στο site meduza που αναφέρει ότι “οι μόνιες σχέσεις που υπάρχουν στην Τσετσενία είναι αυτές που μας έδωσε ο Αλλάχ, οι σχέσεις άνδρα και γυναίκας, όσοι δεν το κάνουν αυτό δεν είναι καλά στην υγεία τους. “Ο εκπρόσωπος τύπου του Β.Πούτιν δήλωσε ότι το ζήτημα είναι σοβαρό αλλά δεν είναι θέμα του προέδρου αλλά των αρχών.” Οι δηλώσεις αυτές δείχνουν τουλάχιστον τον γενικότερο ομοφοβικό προσανατολισμό που ως γνωστόν διέπει τις αρχές στη Ρωσία τα τελευταία χρόνια.

Η είδηση για τα “στρατόπεδα συγκέντρωσης” είναι κακή αναπαραγωγή του τελευταίου άρθρου της Novaya Gazetta περί “πρώην στρατιωτικών εγκαταστάσεων, που άτομα μη παραδοσιακού σεξουαλικού προσανατολισμού μεταφέρθηκαν και ξυλοκοπήθηκαν”. Συγκεκριμένα ο τίτλος μιλάει για “φυλακή” αν και μέσα στο άρθρο δεν αναφέρεται ότι τα άτομα κρατούνται φυλακισμένοι αλλά ότι μετά από βασανισμούς και σκληρούς ξυλοδαρμούς (όπως οι ίδιοι αναφέρουν πάντα κάτω από τη μέση) αφήνονται ελεύθερα, όπου προφανώς εγκαταλείπουν τη περιοχή. Όλοι οι ανώνυμοι μάρτυρες πλέον σύμφωνα πάντα με την ίδια εφημερίδα βρίσκονται εκτός Τσετσενίας σε ρωσικό έδαφος. Παρόλα αυτά όλες οι πηγές επιβεβαιώνουν ότι παρά τους βασανισμούς κρατήσεις δεν γίνονται και σχετικός νόμος για διώξεις γκέι στο τσετσενικό κράτος δεν υπάρχει. Ακόμα και οι πιο ακραίες δηλώσεις όπως της Χέντα Σεράτοβα «υπεύθυνης της επιτροπής ανθρωπίνων δικαιωμάτων της Τσετσενίας» , που μιλούσε προτρέποντας τον κόσμο σε αυτοδικία αναφέρονται σε παρατυπίες των αρχών, δηλαδή ότι οι αρχές “αν κάτι τέτοιο γινόταν από την οικογένεια θα έδειχναν μάλλον κατανόηση στην οικογένεια”. Ναι, η φωτιά πίσω από τον καπνό υπάρχει λοιπόν.

Συμπερασματικά

Αυτό που μπορούμε να πούμε, τουλάχιστον ο γράφων, είναι το εξής: σίγουρα κάτι “άσχημο” συμβαίνει στη Τσετσενία, το οποίο δεν μπορούμε να επιβεβαιώσουμε από εδώ. Ο σεξισμός στην περιοχή, όπως και η πολιτική και κοινωνική βία έχουν τεράστια προϊστορία. Παρόλα αυτά, δύο πράγματα πρέπει να τονιστούν: Η πολιτική εξουσία στη Ρωσία και τη Τσετσενία είναι βίαιη. Λέει ανοιχτά ψέμματα, κάνει δολοφονίες. Αυτό το γεγονός κάνει τα γεγονότα αυτά πιστευτά ίσως αλλά όχι αναγκαία υπαρκτά. Όλες και όλοι πρέπει να θυμούνται ότι με τους ίδιους όρους που δρα η πολιτική εξουσία με τους ίδιους όρους δρα στη Ρωσία και η αντιπολίτευση: αν η εξουσία σου σκοτώνει δημοσιογράφους, ξυλοκοπεί διαδηλωτές, φυλακίζει χωρίς στοιχεία, τότε και η αντίπαλη πλευρά-η οποία από πίσω της έχει όλο το σύμπλεγμα οικονομικών και πολιτικών σχέσεων που αρμόζει σε μια αντιπολίτευση, και στις εφημερίδες της,-παίζει εξίσου “βρώμικα”. Η Novaya Gazeta, εδώ και χρόνια αντιπολιτευόμενη εφημερία έχει προϊστορία σε αυτή τη λογική, της δημοσίευσης ακραία μεγαλόστομων άρθρων με σκοπό κυρίως τη συκοφαντία του καθεστώτος και κυρίως ενάντια στη Τσετσενία1. Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι οι ειδήσεις είναι ψεύτικες de facto, καθώς και άλλες πηγές επιβεβαιώνουν ότι οι διώξεις υφίστανται (έμμεσα και οι ίδιοι οι αξιωματούχοι της χώρας). Παρόλα αυτά ακόμα και οι δημοσιογράφοι της εφημερίδας ήταν προσεκτικοί να μιλήσουν “κέντρο βασανισμών” και τρομοκρατίας και όχι για «στρατόπεδο συγκέντρωσης” και μάλιστα από την εποχή του Χίτλερ. Ο συγκεκριμένος όρος έχει μια πολύ συγκεκριμένη πρακτική (εγκλεισμός και εξόντωση σε επίσημο/νομικά κατοχυρωμένο επίπεδο) πολιτική (την εμπειρία του ναζισμού και του Ολοκαυτώματος) και συναισθηματική (τη φρίκη της καθαρής πρόθεσης για εξόντωση χωρίς άλλο σκοπό) πλευρά. Η ανεξέλεγκτη χρήση του όρου για να προσελκύσουν “κλικ” σε δημοσιεύματα αφενός μειώνει και θολώνει την ιστορική του σημασία και τη κριτική και αναλυτική βαρύτητα της χρήσης του, αφετέρου σε καταστάσεις πληροφοριακού πολέμου από ένα σημείο και μετά μειώνει την αξιοπιστία της πηγής καθώς αυτή ταυτίζεται με την υπερβολή και τη πολιτική επιδίωξη άλλων στόχων. Παρόλα αυτά το “αμάρτημα εδώ” δεν βαραίνει την ίδια την ρωσική εφημερίδα αλλά τα αγγλόφωνα και ελληνόφωνα μέσα που την αναδημοσίευσαν2. Η χρήση όρων για να μαζεύουμε κλικ δε κάνει καλό ούτε στο κοινό-να το μπουκώνουμε με άπειρες αναδημοσιεύσεις για να φαίνεται η είδηση μέσα στον πληθωρισμό της πληροφορίας αληθής-ούτε είναι καλή για αυτόν που διώκεται.

Δεν είναι δυνατόν να μη σχολιάσουμε τη ταχύτητα διάδοσης της είδησης. Το γεγονός της άκριτης μετάφρασης και χρήσης του όρου, δείχνει πέρα από μικρή συναίσθηση του τι σημαίνει “στρατόπεδο συγκέντρωσης” και μια συναισθηματική απροθυμία για ανάλυση της πραγματικότητας, και μια-όχι ορατή εκ πρώτης όψεως- αδιαφορία για το τι γίνεται εκεί, και μια επιθυμία να απολαύσουμε την ενδόμυχη παραδοχή ότι «ζούμε στη σωστή πλευρά του κόσμου”. Η Ρωσία στα μάτια των δυτικών ΜΜΕ έχει παίξει εδώ και χρόνια το ρόλο μιας “χώρας των τεράτων”, που συμβαίνουν ανήκουστα πράγματα, δεν υπάρχει κανένας νόμος, οι φασίστες οργιάζουν στους δρόμους σκοτώνοντας αδιάκριτα κτλ. Όλος αυτός ο χαμός πέρα από προφανείς πολιτικές επιδιώξεις που δεν πρέπει ποτέ να τις ξεχνάμε στη “μποντριγιαρική πραγματικότητα” του internet, έχει και μια πιο βαθιά “απολαυσιακή” ασυνείδητη πλευρά: την άρνηση να δούμε τι συμβαίνει γύρω μας και την ολοκληρωτική τοποθέτηση του εχθρού σε ένα αντικείμενο, μια χώρα, μια κοινωνία κτλ. Αν αυτή η είδηση αναπαραγόταν για την Γερμανία ή ας πούμε μια χώρα εκτός Ευρώπης, την Βραζιλία θα γινόταν δεκτή τουλάχιστον με καχυποψία. Για τη Ρωσία όμως όχι. Όπως για τους αντι-ιμπεριαλιστες η Γερμανία είναι το απόλυτο-οικονομικό- κακό, η Ρωσία σε άλλους πολιτικούς κύκλους έχει την εικόνα του διαβόλου, του απόλυτου κακού. Αυτό σαν μηχανισμός άμυνας μας δίνει την δυνατότητα να απολαύσουμε τα ποστ στο fb ως “σύμπτωμα”, ως ατέλειωτες συστοιχίες από λάικ που προσμετρούν την φρίκη και τον αποτροπιασμό μας για κάτι “που συμβαίνει πολύ μακριά”, αρνούμενοι να δούμε ότι τα πράγματα ή είναι εξίσου άσχημα γύρω μας εδώ, ή ότι δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα για βοηθήσουμε τους εκεί. Συναισθήματα βαθύτατα τραυματικά και τα δύο. Η ταχύτητα διάδοσης δείχνει ότι όσο καλές και αν είναι οι προθέσεις-που είναι- αδιαφορούμε ασυνείδητα για το τι γίνεται εκεί αλήθεια, αλλά αντιθέτως θέλουμε να πιστέψουμε τη φρίκη, γιατί αυτή η φρίκη κάτι μας δίνει.

Προφανώς η Ρωσία και οι μετα-σοβιετικές δημοκρατίες είναι βαθιά προβληματικές (αλλά και προβληματισμένες ) κοινωνίες. Το έμφυλο ζήτημα εκεί δεν αποτελεί εξαίρεση και η προ-ιστορία των νόμων ενάντια στην γκέι προπαγάνδα στη Ρωσία και το Καζακστάν συνηγορεί προς αυτή τη κατάσταση. Παρόλα αυτά αυτή η διευρυμένη αντίληψη στα δυτικά ΜΜΕ ότι εκεί υπάρχει το απόλυτο κακό, εκτός του ότι δείχνει μια βαθιά αγάπη προς την αστική δημοκρατία και το κράτος της ως μοναδικό εγγυητή μιας κατάστασης, εμπεριέχει και ένα βαθιά αναλυτικό σφάλμα: οι κοινωνίες δεν εξαντλούνται στους νόμους ούτε στην κρατική μορφή, αλλά αντιθέτως αποτελούν σύνολο ετερόκλητων δυνάμεων-κοινωνικών, συναισθηματικών, υλικών κτλ, που εγγράφονται στο κράτος με έμμεσο ή άμεσο τρόπο. Όπως ακριβώς η κατοχύρωση κάποιων στοιχειωδών δικαιωμάτων στην LGBT κοινότητα των δυτικών χωρών δεν τις γλύτωσε ούτε στο ελάχιστο από το σεξισμό (κάτι που στις δυτικές νομοθεσίες σταδιακά αρχίζει και ξαναεμφανίζεται και δεν πρέπει να το ξεχνάμε) έτσι και η εμφάνιση σεξιστικής νομοθεσίας ή δηλώσεων από ιθύνοντες του Ρωσικού κράτους, ή της τοπικής περιφέρειας της Τσετσενίας δεν αποδεικνύουν σε καμία περίπτωση ότι ολόκληρες κοινωνίες συστρατεύονται πίσω από αυτές ή τις στηρίζουν ώστε με τόση άνεση να γίνει δεκτή μια τέτοια είδηση. Υπάρχουν άνθρωποι που είτε για πολιτικούς είτε για προσωπικούς λόγους είτε για οποιονδήποτε άλλο, αντιστέκονται ή διαφωνούν. Ευτυχώς για εμάς οι κοινωνίες είναι ετερόκλητες. Ακόμα και στους καιρούς του πιο μεγάλου σκοταδιού του Ολοκαυτώματος, αντιστάσεις και μνήμες διασώθηκαν. Η ψυχραιμία και η καχυποψία είναι η απαρχή κάθε κριτικής. Η Ρωσία, και ο πρώην σοβιετικός κόσμος δεν είναι μια περιοχή τεράτων. Είναι ίσως μια περιοχή με προβλήματα και βαθιά θλίψη αλλά σίγουρα μια κοινωνία με κοινωνικές αντιθέσεις και αγώνες όπως όλες.

Το πρώτο μέρος για το τι συμβαίνει στη Τσετσενία εδώ.

Συντροφικά.

Υποσημειώσεις.

1Αποκορύφωμα αυτής της τακτικής ήταν η δημοσίευση της για τα “group θανάτου” στο fb και στο ρωσικό social media VK που υποτίθεται άγνωστοι έβρισκαν νεαρούς και τους έπειθαν να αυτοκτονήσουν. Η όλη ιστορία τελικά αποδείχθηκε πλαστή. Από όσους είχαν στοχοποιηθεί από την εφημερίδα τελικά μόνο ένας είχε σχεση με το γεγονός, ενώ ο συντάκτης της εφημερίδας ζήτησε συγγνώμη από τους υπόλοιπους δημόσια. Η σύγκρουση της εφημερίδας με την Τσετσενία προέρχεται από την δολοφονία δημοσιοφράφου της πριν χρονια από άτομο το οποίο φερόταν ως συνεργάτης των αρχών της Τσετσενίας.

https://www.ixtc.org/. Αυτό είναι το μοναδικό σαιτ στα ρώσικα που έχει χρησιμοποιήσει τη λέξη «στρατόπεδο συγκέντρωσης» και το οποίο πέρα από τον τίτλο αναδημοσιεύει το υλικό της Novaya Gazetta.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Information

This entry was posted on 11.04.2017 by in άρθρα/статья and tagged , , , .

Πλοήγηση

Αρέσει σε %d bloggers: