Our baba doesn't say fairy tales

anti state communist news from the ex communist states

ζήτω η Μακεδονία;/ Да Живее Македониja?

Skopje_001

μετάφραση εισαγωγή – A ruthless critique

Μεταφράζουμε ένα άρθρο για τη Μακεδονία και το ζήτημα της εθνικής έντασης που ανεβαίνει ξανά στη χώρα. Αν και το άρθρο -όπως και όλα του balkanist- δεν είναι γραμμένο από ταξική σκοπιά, κάτι ιδιαίτερα ενοχλητικό, είναι το καλύτερο μέχρι στιγμής για όσα γίνονται στη γειτονική χώρα, το οποίο πάει ένα βήμα πέρα από το απλό «εθνική ένταση στη Μακεδονία». Για εμάς το σημαντικό στα γεγονότα είναι η σχέση κράτους-αστικής κοινωνίας. Χώρες που το κράτος δεν λειτουργεί σαν συλλογικός καπιταλιστής που να εμφανίζεται «ουδέτερος» και απολύτως «ανοιχτός», ενώ το κράτος εξακολουθητικά παράγει διαχωρισμούς στη βάση έμφυλων ή εθνικών χαρακτηριστικών για να αναπαράγει τη συσσώρευση(η Μακεδονία και οι χώρες της πρώην Γιουγκοσλαβίας αποτελούν το απόλυτο παράδειγμα τέτοιου τύπου) οδηγούνται αναπόφευκτα σε ακραία διαμεσολαβημένες μορφές  ταξικής αντιπαράθεσης, οι οποίες ναι μεν είναι ταξικές αντιπαραθέσεις αλλά διαμεσολαβούνται από τον ίδιο τον διαχωρισμό που τις παράγει-και στον οποίο αντιστέκονται- με αποτέλεσμα να αποτελούν ταυτόχρονα και το εσωτερικό όριο τους, να ορίζουν δηλαδή την αδυναμία τους να ξεφύγουν από την αναπαραγωγή των φετιχοποιημένων μορφών που τις παρήγαγαν εξαρχής ως κινήσεις. Αυτό είναι ένα χαρακτηριστικό που εμφανίζεται σε όλο και περισσότερα κινήματα και όχι μόνο στο εθνικό ζήτημα αλλά και σε κινήματα με κοινωνικά αιτήματα, ζητήματα φύλου κτλ. Αυτό το χαρακτηριστικό είναι η «αδυναμία ρήξης» η οποία προέρχεται από την κρίση και ταυτόχρονα αναδιάρθρωση των κοινωνικών κατηγοριών της αστικής κοινωνίας στη παρούσα συγκυρία. Αυτή την αδυναμία,η οποία έρχεται σε ρήξη και ταυτόχρονα αναπαράγει διαλεκτικά το υπάρχον, την βλέπουμε παντού: Βοσνία, Μαϊντάν, Αίγυπτος, ελληνικές πλατείες κτλ…. Υπό αυτή την έννοια και υπό αυτά τα ερωτήματα-που μόνο η ταξική πάλη τους δίνει τελικά απαντήσεις, ακόμα και αν αυτές δεν είναι αυτές που θα θέλαμε- θα πρέπει να ιδωθούν και τα μακεδονίτικα περιστατικά. Εδώ θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι η αλβανική μειονότητα της Μακεδονίας αποτελεί με εργασιακούς όρους την πιο υποτιμημένη ομάδα της χώρας. Το ζήτημα είναι ότι η απάντηση σε αυτό είναι ν εκ νέου στροφή στον εθνικισμό.

Για τις πρόσφατες συγκρούσεις στη Μακεδονία.

Είναι απόγευμα 4 ιουλίου στα Σκόπια της Μακεδονίας, ο ήλιος καίει το δέρμα και δακρυγόνα τα μάτια. Δύο νεαροί άντρες με τα πρόσωπα τους κοκκινισμένα από τις επιδράσεις του δακρυγόνου κρατούν έναν φίλο τους και τον βοηθούν να σταθεί, καθώς υποφέρει από τραύμα άγνωστης προέλευσης, πιθανότητα από μια από τις πολλές λαστιχένιες σφαίρες που έριξε η μακεδονική αστυνομία που είχε την ορμή και την οργάνωση κανονικού στρατού.

Και εδώ δεν είναι είναι καν η πρώτη γραμμή, όπως μου λέει ένας Αλβανός διαδηλωτής , εδώ είμαστε δύο χιλιόμετρα από τους άπειρους και υπέρμετρους αστυνομικούς. Από την άλλη ο ίδιος αστυνομικός πριν μου δείξει το σήμα του και δηλώσει την ιδιότητα του, βγάζει ένα μεγάλο ασημί όπλο χειρός από τη ζώνη στη μέση του «αυτό είναι πόλεμος» λέει, «Υπάρχουν πολλά όπλα στους δρόμους στα Σκόπια;» ρωτάω, «ναι υπάρχουν» μου απαντά, πριν κρύψει τα διακριτικά και το σήμα του, «υπάρχουν όπλα μεταξύ των διαδηλωτών» «φυσικά» απαντάει και μου λέει ότι δεν μπορώ να τον φωτογραφίσω.

Κανείς δεν θέλει να φωτογραφηθεί, είμαι σε ένα δρόμο κοντά στο κέντρο των Σκοπίων και ο δρόμος είναι γεμάτος από οργισμένους νεαρού με καλυμμένα τα πρόσωπα τους με μπλούζες, ενώ μόλις δέκα μέτρα μακριά ο δρόμος έχει κλείσει από ΜΑΤ» έχουμε πρόβλημα, η αστυνομία πήρε έναν δικό μας» δηλώνει ένας από τους διαδηλωτές.

Για να φτάσω εδώ ακολούθησα την μυρωδιά των δακρυγόνων και των εκρήξεων, από έναν δρόμο κοντά στο εμπορικό κέντρο Μαυρόβκα,  όσο πιο δυνατές γίνονταν οι εκρήξεις, τόσο πιο πολλά ερείπια έβλεπα στου δρόμο. Σπασμένα μπουκάλια μπύρας βρίσκονταν σε κάθε βήμα για να διακοπούν μόνο από φλεγόμενους κάδους.

Ο δρόμος ήταν άδειος, αλλά ο ήχος της μάχης-ναι ήταν μάχη κανονική- ακουγόταν από απόσταση που δεν έβλεπες τι γινόταν. Καθώς πλησίαζα ο ήχος γινόταν πιο δυνατός και τα αστυνομικά οχήματα που επιτάχυναν προς το σημείο αυξάνονταν. Εγώ έκοψα δρόμο μέσα από πλευρικούς δρόμους για να αποφύγω την αστυνομία αλλά όπως και να έχει η σύγκρουση παρέμενε μακριά.. Σε αυτά τα δρομάκια γυναίκες και παιδιά κρύβονταν πίσω από τα παραθυρόφυλλα τους τρομαγμένες καθώς οι γίοι τους και οι άντρες τους είχαν κινητοποιηθεί μαζικά για να κρατήσουν την αστυνομία έξω από τη γειτονιά τους. Στη μυρωδιά του δακρυγόνου στον αέρα ηλικιωμένοι αλβανοί κάθονταν κοντά σε ένα συντριβάνι σε ένα τζαμί.

Αυτή είναι η δεύτερη φορά που εθνικά φορτισμένες συγκρούσεις λαμβάνουν χώρα στη Μακεδονία, μέσα σε λίγους μήνες, την προηγούμενη φορά ο φημολογούμενος τραυματισμός ενός νεαρού Μακεδόνα από έναν 19χρονό αλβανικής καταγωγής πυροδότησε πορείες όπου πολλές επιχειρήσεις, μαγαζιά και περιουσίες αλβανών και Μουσουλμάνων γενικά πυρπολήθηκαν και βανδαλίστηκαν από το πλήθος.

Αυτή τη φορά είναι οι Αλβανοί που παίρνουν τους δρόμους. Διαδηλώνουν ενάντια σε μια πολύ αντιφατική και αντικρουόμενη υπόθεση της καταδίκης κάποιων που παρουσιάστηκαν από τον Μακεδονικό τύπο και την δικαιοσύνη ως «τερατώδεις» . Στις 30 Ιουνίου, 2014, το δικαστήριο στα Σκόπια επέβαλε ποινές ισόβια σε 7 άτομα αλβανικής καταγωγής με την κατηγορία ότι βρέθηκαν ένοχοι για την δολοφονία σε στύλ εκτέλεσης 5 Μακεδόνων κατά τη διάρκεια του Πάσχα. Η υπόθεση παρουσιάστηκε από τον εισαγγελέα ως περιστατικό ισλαμικής τρομοκρατίας.

“Λένε ότι είμαστε ισλαμιστές τρομοκράτες, είμαστε εδώ να τους δείξουμε το αντίθετο» λέει ένας νεαρός που καλεί μαζί με άλλους να αναγνωριστεί ως ο “Abu Malik”, το οποίο είναι το όνομα ενός πλέον νεκρού διοικητή στη Συρία, ο οποίος είχε χαρακτηριστεί διεθνώς ως ο «Μπίν Λάντεν της Συρίας». “Συρία, Συρία, τώρα θα γίνει εδώ Συρία» λένε διαρκώς διαδηλωτές που περιστοιχίζουν τον νεαρό.

Μεταξύ των κραυγών περί «Συρίας» ο ‘Abu’ μου εξηγεί ότι ο θυμός τους δεν είναι τόσο εναντίων των εθνικά Μακεδόνων αλλά κυρίως ενάντια στους πολιτικούς που εκπροσωπούν πολιτικά την αλβανική μειονότητα της Μακεδονίας. Συγκεκριμένα ο ‘Abu’  μίλησε πολλές φορές για τον «καριόλι» Ali Ahmeti, πρόεδρο του αλβανικού κόμματος DUI. Το DUI είναι ο άμεσος πολιτικός απόγονος της Μακεδονικής πτέρυγας του UCK , η οποία συμμετείχε σε ένοπλες συγκρούσεις με τα μακεδονικά σώματα ασφαλείας του 2001  — βρίσκεται σε κυβερνητικό συνασπισμό με το μακεδονικό εθνικιστικό κόμμα VMRO-DPMNE από το 2008.

Πολλοί διαδηλωτές λένε ότι νιώθουν προδομένοι από το DUI, καθώς οφέλησε μόνο τα μέλη του και γύρισε τη πλάτη στο μισό εκατομμύριο αλβανούς της χώρας. Το ότι τα ανώτερα στελέχη του DUI στήριξαν την ετυμηγορία του δικαστηρίου θεωρείται μια ακόμα απόδειξη προδοσίας από τους διαδηλωτές.

Η δίκη η ίδια θεωρήθηκε από πολλούς μακεδόνες ως μια επίθεση γεμάτη εμπάθεια και ισλαμοφοβία, η οποία μεγαλώνει στη χώρα τους. Το 2012, πριν καν την αναγνώριση των δραστών, οι δυνάμεις ασφαλείας της χώρας είχαν δηλώσει ότι οι δράστες  «πιθανότατα  κινητοποιήθηκαν από ακραίες ισλαμικές ερμηνείες» χωρίς όμως μέχρι τώρα να έχουν παρουσιαστεί στοιχεία που να οδηγούν σε τέτοια συμπεράσματα.

Ρωτάω τον ‘Abu’ ποιο πιστεύει ότι θα είναι το αποτέλεσμα των διαδηλώσεων, μου απαντά “Η αστυνομία θα μας πιάσει, και θα με βάλει φυλακή, μπορούν να με βάλουν μέσα για 10 χρόνια, δεν φοβάμαι, φοβάμαι μόνο τον Αλάχ, όταν βγω έξω θα γίνω Μουτζαχεντίν.”

Είτε το εννοεί είτε όχι αυτή η δήλωση του ‘Abu’ συνοψίζει πολύ καλά την παραδοξότητα και τις αντιφάσεις των πορειών αυτών. Η Αλβανική κοινότητα των Σκοπίων βγήκε στους δρόμους γιατί τη χαρακτήριζαν ως φυτώριο τρομοκρατών Τζιχαντ.  Η βαριά οπλισμένη αστυνομία με τη συμπεριφορά της και τη παρουσία της στο δρόμο, έκανε βέβαιο ότι οι πορείες θα πάρουν βίαιη μορφή. Οι βιαιότητες και η αντιπαράθεση των διαδηλωτών τελικά επιβεβαιώνει τις υποθέσεις της κυβέρνησης για «ισλαμική τρομοκρατία» και τις δίνει τη δυνατότητα να καταπιέσει ολόκληρη τη μειονότητα.

Αν δεν είναι προσεκτική, η Μακεδονική ελίτ μπορεί να οδηγήσει στην ισλαμική ριζοσπαστικοποίηση μιας ολόκληρης γενιάς αλβανών, ένας διαδηλωτής χαρακτηριστικά είπε «Ξεκινήσαμε τη πορεία από το Τζαμί γιατί δεν είχαμε που αλλού να συγκεντρωθούμε»

Αφου οι πολιτικοί που υποτίθεται τους εκπροσωπούν τους έχουν εγκαταλείψει και καθώς η κυβέρνηση που υποτίθεται πρέπει να τους υπηρετεί τους καταπιέζει σαν αποδιοπομπαίους τράγους, που αλλού θα στραφούν οι Αλβανοί πέρα από το «Τζαμί»; Όταν στριμώχνεις το σκύλο στη γωνία, μη σου κάνει εντύπωση αν γυρίσει να σε δαγκώσει.

πηγή Balkanist

Advertisements

2 comments on “ζήτω η Μακεδονία;/ Да Живее Македониja?

  1. Παράθεμα: Γράμμα γεμάτο κρίση από τη Μακεδονία - Κατάληψη Σινιάλο

  2. Παράθεμα: Γράμμα γεμάτο κρίση από τη Μακεδονία | Ώρα Κοινής Ανησυχίας

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Information

This entry was posted on 26.07.2014 by in μεταφράσεις and tagged , , , , .

Πλοήγηση

Αρέσει σε %d bloggers: